Wat is sportief wandelen?

Bij sportief wandelen loop je in een stevig tempo. Je armen bewegen hierbij mee. Met sportief wandelen train je je conditie en uithoudingsvermogen. Je ademhandeling gaat sneller dan bij gewoon wandelen, maar je bent nog wel in staat om een gesprek te voeren. In tegenstelling tot snelwandelen beweeg je je bekken niet tijdens de loopbeweging. Het voordeel van sportief wandelen ten opzichte van hardlopen is dat je je gewrichten en pezen minder belast waardoor je minder kans loopt op blessures.

Voor wie is sportief wandelen geschikt?

Iedereen kan aan sportief wandelen meedoen, het is wel de bedoeling dat je de intentie hebt om je techniek en je conditie te verbeteren. Sportief wandelen is ook erg geschikt voor hardlopers die een blessure achter de rug hebben en langzaam weer in het ritme willen komen of die de belasting van het hardlopen op het lichaam niet meer kunnen hebben.

Wat voor voordelen heeft sportief wandelen tegenover gewoon wandelen?

De voordelen van sportief wandelen t.o.v. “gewoon” wandelen zijn, dat er een trainingsopbouw in de lessen zitten en dat de lessen worden geleid door een gediplomeerde wandeltrainer. Iedere les begint met een warming-up en eindigt met een cooling-down.

Waarom is een instructeur nodig voor deze activiteit?

De wandeltrainer zorgt voor voldoende afwisseling en een goede lesopbouw. In de lessen komen allerlei trainingsaspecten aan bod. Zij of hij let er ook op dat oefeningen goed worden uitgevoerd, zodat mensen geen blessures oplopen, daagt de mensen ook uit en motiveert ze tijdens de training, zodat zij zichzelf kunnen verbeteren. Immers, als je altijd doet wat je hebt gedaan, dan zul je geen vooruitgang boeken. Dus als je bijvoorbeeld altijd hetzelfde tempo loopt en nooit wordt uitgedaagd om sneller te gaan lopen, dan zal je tempo niet omhoog gaan.

Waar wandelen jullie en hoe lang wordt er gelopen?

Wij wandelen in de mooie natuurgebieden rondom Haaksbergen. In de donkere dagen zullen we meer het verstedelijkt gebied in lopen i.v.m. de veiligheid. Wij maken ook gebruik van de faciliteiten van onze vereniging (kantine, kleedkamers, trainingsmateriaal en toiletten). De trainingen duren 75 minuten (inclusief warming-up en cooling-down.)

Waar en hoe laat wordt er gestart?

Op woensdagavond om 19.15 uur én op zondagochtend om 09.30 uur, bij de atletiekbaan van AVH in Haaksbergen.

Wat heb je nodig?

Gemakkelijk zittende kleding (liefst laagjes), wandelsokken, wandelschoenen en een klein rugzakje of heuptasje (om een bidon drinken mee te kunnen nemen).

Lidmaatschap

Je wordt lid van AVH en daardoor ook lid van de Koninklijke Nederlandse Atletiekunie (KNAU). Wij zijn nu bezig om AVH ook een officiële wandelvereniging te maken die is ingeschreven bij de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN). Als dit is gerealiseerd worden de wandelaars bij de wandelbond geregistreerd in plaats van bij de KNAU. De KWBN wil zoveel mogelijk Nederlanders op een verantwoorde manier aan het wandelen krijgen. Zij hebben een groot aanbod aan georganiseerde wandelingen. Meer informatie over de KWBN vind je hier. Als sportief wandel lid bij AVH:

• Kan je wekelijks trainen onder begeleiding van gecertificeerde wandeltrainers.
  • Mag je van alle activiteiten en faciliteiten van de vereniging gebruik maken dus ook bijvoorbeeld bootcamp, hardlopen en leden bijeenkomsten.
  • Koffie en thee na de training zit bij de contributie in.
  • Lidmaatschap van de Atletiekunie en later dit jaar daarvoor in de plaats bij de KWBN.
  • Wandelvoordeelpas (pas als we lid van de KWBN zijn)
Ben je al actief lid bij AVH? Dan kan je vanuit je huidige lidmaatschap gewoon aansluiten bij sportief wandelen! Bekijk hier de lidmaatschappen van AVH.