Blessures

'Voorkomen is beter dan genezen'

Dit spreekwoord geldt natuurlijk voor heel veel dingen, maar zeker ook voor lichamelijke klachten. Het hebben van een blessure kan zowel voor sport als werk nadelige gevolgen hebben. Het kan een sporter enkele weken teruggooien in zijn trainingsopbouw of er voor zorgen dat je minder goed in staat bent je werk uit te voeren.

Door het lichaam in goede conditie te houden kan je de kans op overbelasting verkleinen. Daarnaast heeft sporten / actief bewegen nog veel meer positieve effecten op het lichaam. Zo verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en Diabetes type 2 (welvaartsdiabetes) en heeft het een positieve invloed op de bloeddruk, het (over)gewicht en het cholesterol. Naast de lichamelijke positieve effecten van het actief bewegen zorgt het er ook voor dat je prettiger in je vel zit. Ook de sociale component, het samen bewegen, geeft een positieve impuls.
Onder het sporten / actief bewegen wordt verstaan 3x in de week matig intensief bewegen. Het is dus beter om 3x in de week 1 uur te sporten dan 1x in de week 3 uur.
Echter veel mensen die beginnen met sporten krijgen na enkele maanden toch last van blessures, moeten tijdelijk stoppen of stoppen er definitief mee. Om dit te voorkomen is het goed om een aantal dingen te onthouden.

 

  • Begin met een basistest. Hiermee kan een eventueel verhoogde kans op een blessure vroegtijdig ontdekt worden en worden voorkomen. Bij deze basistest moet niet alleen gekeken worden naar de sport maar ook naar de algemene gezondheid (o.a. bloeddruk, hartslag, zuurstofpercentage, gewicht).
  • Na aanleiding van deze test moet er een persoonlijk programma worden opgesteld zodat je lekker kan sporten en de kans op blessures minimaliseert.
  • Zorg dat je niet te lang met kleine pijntjes doorgaat aangezien deze kunnen uitgroeien tot vervelende blessures. Als je hier tijdig rekening mee houdt en de trainingen tijdelijk verandert of vermindert kan je er voor zorgen dat het geen hinderlijke blessure wordt.


Conclusie:
Sporten is heel gezond en ook goed om te doen, maar ga niet zo maar sporten zonder een goede begeleiding of basistest. Hiermee kun je blessures voorkomen en het plezier in de sport behouden.

© 2017 | CMS & webdesign by Accept-IT Info